Budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku

Budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku, jedna z największych inwestycji energetycznych w Polsce została rozpoczęta – Dzięki tej prawie miliardowej inwestycji zwiększy się nasze bezpieczeństwo energetyczne, co dzisiaj jest szczególnie ważne – mówił premier Donald Tusk obecny podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego 26 marca. Inwestorem jest spółka PERN “Przyjaźń”, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa.

Terminal będzie połączony z Naftoportem i polskimi rafineriami krajową siecią przesyłu ropy. Inwestycja jest gigantyczna i składa się z dwóch etapów. W pierwszym do grudnia 2015 r. zbudowanych zostanie sześć olbrzymich zbiorników o łącznej pojemności 375 tys. m sześc. W drugim etapie (2018) kolejnych kilka zbiorników o pojemności 322 tys. m sześc. do magazynowania m.in. paliwa lotniczego, produktów ropopochodnych, chemikaliów. Inwestycja obejmuje również budowę całej infrastruktury, m.in. dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni, oczyszczalni ścieków, stacji autocystern oraz bocznicy kolejowej. Koszt inwestycji wynosi 820 mln zł, pieniądze wykłada państwowa spółka PERN Przyjaźń SA.

Prace przy budowie terminalu naftowego rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku. Obecnie trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu – Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu – mówi Marcin Moskalewicz, prezes zarządu spółki PERN Przyjaźń SA – Terminal Naftowy będzie też w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego Lotosu. Już w maju zaczniemy budować pierwsze zbiorniki na ropę naftową.

Prezes PERN zapewnia, że ma już podpisane listy intencyjne z największymi na świecie producentami i dystrybutorami paliw. – Nie mogę zdradzić nazw tych firm, bo to tajemnica handlowa, ale są to najbardziej znane światowe marki – stwierdza Marcin Moskalewicz.

-Terminal Naftowy jest elementem szerszej strategii energetycznej Polski, w skład której wchodzi budowa Gazoportu, a także elektrowni atomowej, mówił w Gdańsku premier Tusk – Ten terminal jest kolejnym etapem dywersyfikacji źródeł energii dla Polski. Starania Polski i jej działania, szczególnie w czasie kryzysu na Ukrainie, doprowadziły do tego, że szefowie państw członkowskich UE kilka dni temu w Brukseli doszli do wniosku, że odpowiedzią na ten kryzys i kolejnym etapem integracji kontynentu będzie unia energetyczna. UE musi stać się organizacją w dużym stopniu niezależną energetycznie od dzisiejszych tradycyjnych dostawców, w tym Rosji. Europejska solidarność jest najważniejsza dla niezależności energetycznej UE.

Pierwszy etap inwestycji jest realizowany przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud za 415 mln zł w systemie “projektuj i buduj” i ma być oddany pod klucz do końca 2015 roku. Konsorcjum wygrało wcześniej przetarg na Generalnego Realizatora Inwestycji. Projekt terminalu opracowała polska firma Gazoprojekt.

Czytaj więcej na: www.biznes.trojmiasto.pl, www.wyborcza.biz/biznes, www.pern.com.pl

Archiwa