24-godzinna odprawa w portach

Odprawa towarów ma trwać w polskich portach 24 godziny – wynika z nowych przepisów. Będzie trudno, bo trzeba zmienić praktykę urzędników, a nie prawo – oceniają przedsiębiorcy.

Nowe rozwiązanie zakładające 24-godzinną odprawę w portach to fragment tzw. czwartego pakietu deregulacyjnego. W tym tygodniu ustawę podpisał prezydent. Intencje resortu gospodarki przy zmianie prawa były jasne – polskie porty przegrywały konkurencję z niemieckimi, gdzie towary odprawia się szybciej i sprawniej. Nowe przepisy powinny to zmienić. Niestety, przedsiębiorcy są sceptyczni wobec zapowiedzi. – Problem jest (…) z organizacją pracy pozostałych służb, m.in. sanitarnych. Nadal brakuje odpowiedniego systemu pracy, niektóre służby działają np. na jedną zmianę, a port żyje całą dobę. Do tego brakuje przygotowania do szybszej pracy. Konieczne do zbadania próbki żywności wozi się z Gdyni do Gdańska i z powrotem. To wszystko zabiera czas, jest nieefektywne – ocenia w rozmowie z “Wyborczą” Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.

– W branży krąży takie powiedzenie, że Hamburg ma tę przewagę nad polskimi portami, że tam nie ogląda się każdej szklanki osobno – mówi “Wyborczej” Artur Jadeszko, prezes ATC Cargo, wielkiego operatora logistycznego notowanego na warszawskiej giełdzie. – To, co mówię, to nie jest zarzut do żadnej konkretnej służby, ale do całego systemu, do zbyt rozbudowanych, nieżyciowych przepisów.

– Szczecin jako jedyny w kraju port wdrożył z powodzeniem program Single Window na terminalu kontenerowym – mówi “Wyborczej” Monika Woźniak-Lewandowska z portu w Szczecinie. – Służby kontrolne takie jak Służba Celna, Graniczny Lekarz Weterynarii, Inspekcja Sanitarna i Fitosanitarna mogą zamieszczać online informacje o przeprowadzonych przez siebie kontrolach. Funkcjonalność tego systemu pozwala na uzyskanie informacji o kontroli towaru w każdym kontenerze, o zakończeniu procedury z wynikiem pozytywnym i sprawdzeniu odpowiednich dokumentów.

Woźniak-Lewandowska ocenia, że m.in. dzięki temu rozwiązaniu czas kontroli w porcie udaje się zamknąć nawet w 4 godz.

 

www.wyborcza.biz

Archiwa