Szwedzkie miasto Södertälje w 2016 roku uruchomi pilotażową linię autobusów hybrydowych, które będą ładowane bezprzewodowo.
System bezprzewodowego ładowania ma pozwolić na naładowanie baterii autobusu zaledwie w około sześć minut, co z kolei pozwoli na wykonanie pełnej trasy wyłącznie na energii elektrycznej.
Władze szwedzkiego miasta liczą, że jeśli pilotażowy projekt okaże się sukcesem, wdrożą go na szerszą skalę, co pozwoli im na znaczące ograniczenie kosztów paliwa i emisji spalin.
Autobusy do projektu w Södertälje dostarczy Scania. – Budowa infrastruktury i zamiana floty autobusów na pojazdy napędzane wyłącznie energią elektryczną przyniesie wiele korzyści. Wykorzystując 2000 elektrycznych autobusów, możemy zaoszczędzić rocznie do 50 mln litrów benzyny. To oznacza zmniejszenie kosztów o około 90% – komentuje H?kan Sundelin ze Scanii. Korzyści płynące z elektryfikacji komunikacji miejskiej mogą być więc ogromne.
Szwedzki producent ciężarówek i autobusów intensywnie bada możliwości zastąpienia lub uzupełnienia tradycyjnych napędów spalinowych silnikami elektrycznymi. W tej chwili sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych jest mało rozwinięta, a więc Scania testuje technologię, która uniezależnia kierowcę od takich stacji. Jeden z przystanków danej linii będzie wyposażony w funkcję bezprzewodowego uzupełnienia energii wystarczającej do pokonania całej trasy autobusu. Do napełnienia baterii wystarczy 6-minutowy postój pojazdu.
Bezprzewodowe ładowanie autobusów miejskich staje się szwedzką domeną. Również Szwedzkie Volvo opracowało autobus hybrydowy, model 7900 PHEV, który jest ładowany indukcyjnie za pomocą specjalnego wysięgnika.