Rząd Szwedzki przedstawił w poniedziałek nową strategię dla eksportu według której priorytetem są Start-upy, nowo powstałe szybko rozwijające się firmy z nastawieniem na działanie międzynarodowe. Nowa organizacja patronująca Team Sweden będzie udzielać wsparcia w Internecie, możliwościach finansowania, kontaktach z władzami i przedsiębiorstwami oraz ułatwiać działalność handlową w Internecie i rekrutację pracowników z zagranicy.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Innowacyjności powoła koordynatora Start-upów. Publiczny system venture capital ma zostać ulepszony by lepiej dostosować się do innowacyjnych firm. Więcej pieniędzy ma być również przeznaczonych na Almi Invest, która inwestuje w młode firmy aby pomóc im w rozwinięciu i poszerzeniu działalności.
Szwecja planuje również kierować swój eksport na rynki w Azji i Ameryce Północnej w ramach nowej strategii, którą przedstawił minister przedsiębiorczości i innowacyjności Mikael Damberg. Rząd przeznaczył 795 mln SEK na zwiększenie sprzedaży na całym świecie w ciągu najbliższych 5 lat. Działania te mają na celu powrót do świetności szwedzkiego eksportu. „Martwi mnie słaby rozwój szwedzkiego eksportu” powiedział Damberg.
Handel jest kamieniem węgielnym w polityce Premiera Szwecji Stefana Löfvena, którego celem jest obniżenie stopy bezrobocia do najniższej w Europie do roku 2020. W Szwecji około 700 tysięcy ludzi pracuje w branży eksportowej.
Kluczowym obszarem nowej strategii rządu szwedzkiego jest przekonanie małych i średnich firm do eksportu i zwiększenia atrakcyjności Szwecji dla turystów i studentów zagranicznych. Damberg zaznaczył również, że Szwecja powinna organizować więcej międzynarodowych zawodów sportowych.
W lipcu Bank Centralny (Riksbanken) obniżył jeszcze bardziej stopę procentową kraju sięgającą i tak już historycznie niskiego poziomu, który teraz wyniósł -0,35%. Słaba korona dała impuls branży eksportowej i w czerwcu łączna wartość szwedzkiego eksportu wyniosła 108,9 mln SEK co było najwyższym wynikiem od kilku lat.
sverigesradio.se
thelocal.se