Saab otwiera biuro w Gdyni

Saab AB otwiera pierwsze biuro w Trójmieście. Będzie się ono mieścić w Centrum Kwiatkowskiego w Gdyni. Przedstawiciele szwedzkiego koncernu liczą na nawiązanie mocnych relacji z polskim przemysłem stoczniowym. Koncern jest jednym z trzech najpoważniejszych graczy w wyścigu o kontrakty na modernizację Marynarki Wojennej RP. Program operacyjny “Orka”, dotyczący uzbrojenia marynarki w okręty podwodne, to projekt wart ok. 7,5 mld zł.

 

– Mamy biuro w Warszawie od ponad sześciu lat. Jednocześnie prowadzimy wiele spraw na północy Polski, zdecydowaliśmy więc, że to odpowiedni czas na otwarcie biura także w Trójmieście. Jesteśmy mocno zaangażowani w przygotowania do programu modernizacji Marynarki Wojennej RP – mówi Tobias Wennberg, starszy wiceprezes Saab ds. Europy Centralnej i Wschodniej. – Biuro w Gdyni jest naszym pierwszym krokiem do zwiększenia naszej obecności w regionie i jeśli uda nam się wygrać przetarg, jaki zostanie ogłoszony przez resort obrony, na pewno zwiększymy naszą obecność w Trójmieście. Na razie nowe biuro zajmować się będzie sprawami związanymi między innymi z budową niszczyciela min Kormoran II.

 

Saab współpracuje już przy kontraktach wojskowych z polskimi firmami. Niszczyciel min Kormoran II, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. będzie wyposażony w bezzałogowe pojazdy podwodne Double Eagle, których producentem jest właśnie Saab. Za budowę jednostki odpowiedzialne jest konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding.

– Naszym głównym celem jest jednak program dotyczący budowy nowych okrętów podwodnych dla polskiej marynarki. Chcielibyśmy połączyć polski oraz szwedzki program dotyczący budowy nowych jednostek. Mamy przy tym wsparcie rządu naszego kraju. To na pewno jest bardzo interesujący pomysł dla strony polskiej. Zamiast tradycyjnego podejścia opartego na sprzedażny gotowych okrętów, chcemy zaoferować podzielenie produkcji pomiędzy Polskę i Szwecję – tłumaczy Wennberg. – Oznacza to uczestnictwo polskiego przemysłu, także w modernizacji szwedzkiej marynarki. W chwili obecnej rozmawiamy z potencjalnymi partnerami – Stocznią Remontową Nauta oraz Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni. Szwecja ma zamiar wybudować trzy nowe okręty podwodne, tak samo jak Polska.

 

www.biznes.trojmiasto.pl

Archiwa