Pociąg X2000 ma już 5 lat. Teraz przyszedł czas na jego modernizację. Szwedom bardziej się to opłaci niż kupowanie nowego pojazdu, który kosztowałby aż trzy razy więcej niż odnowienie starego modelu. A zmiany będą gruntowne i… wręcz futurystyczne.
4 września 1990 r. Szwecja rozpoczęła podróże szybkobieżnym pociągiem. Po raz pierwszy pociąg osiągał prędkość 200 km / h, a początkowo pasażerom oferowano możliwość zjedzenia posiłku na miejscu. Mieli także dostęp do telefonu i faksu. Była to wygoda i technologia na wysokim poziomie. Zdecydowano się na gruntowną modernizację pociągów aby przedłużyć ich żywot.
“To prawdopodobnie najbardziej inteligentny pociąg w Europie. A z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju lepiej jest zachować to, co stare, niż kupować nowe” komentuje Prezes szwedzkich kolei Crister Fritzon.
Projekt modernizacji rozpoczął się w 2009 r. Zaczęto od szczegółowego przeglądu technicznego, aby ocenić wady i zalety pociągu i wyciągnąć wnioski. W ciągu ostatnich dwóch lat powstały projekty pojazdu i przeprowadzano testy. Będzie odznaczał się technologią wysokiej jakości oraz pierwszorzędnym designem. Pociąg będzie w stanie sam znaleźć i ocenić problem techniczny. Dzięki specjalnym czujnikom wagony powinny być w stanie zdiagnozować siebie i poinformować o potrzebie przeglądu.
Pierwszy “nowy” X2000 stanie na torach jesienią 2018 roku.
źródło: nyteknik.se
źródło grafiki:By yisris from Japan – X2000, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2247485