W czwartek 18 grudnia Polska Żegluga Bałtycka S.A., której promy pływają pod marką Polferries, poinformowała o zakupie nowego promu pasażersko – samochodowego, który będzie eksploatowany pod nazwą Mazovia na linii Świnoujście – Ystad.
Dotychczas prom Mazovia pod nazwą Euroferry Brindisi był eksploatowany na linii Patras – Igoumenitsa – Brindisi. Jednostka spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi. Posiada obszerne pokłady samochodowe, możliwość przewozu ładunków niebezpiecznych oraz komfortowe wyposażenie części pasażerskiej.
Po przejęciu jednostki od obecnego armatora zostanie ona skierowana na remont modernizacyjny do stoczni w Szczecinie. Prom jednorazowo prom będzie mógł zabrać około 600 samochodów osobowych albo 110 samochodów ciężarowych oraz 1000 pasażerów.
PŻB jest przedsiębiorstwem państwowym w trakcie procesu sprzedaży. Wśród aktualnych oferentów aż 5 spółek prowadzi aktywną działalność promową. Tak dużych i realnych szans na sprzedaż polskiej spółki jeszcze nie było. Niestety zainteresowanie wynika z dużej obniżki ceny, którą w tej chwili Ministerstwo Skarbu Państwa obniżyło z 95 milionów do ok. 37 milionów złotych. Sama inwestycja w zakup nowego promu wyniosła ponad 136 mln zł. Jednocześnie Mezovia została kupiona od spółki jednego z oferentów (Grupa Grimaldi).
PŻB po nowym zakupie dysponuje czterema promami kursującymi pomiędzy Polską a Skandynawią. W ubiegłym roku firma zarobiła 40 milionów złotych. W Polskiej Żegludze Bałtyckiej pracuje prawie 600 osób.