Stena Ebba, to nowy 240-metrowy prom klasy E-Flexer, kursujący z Gdyni do Karlskrony. Ceremonia nadania imienia odbyła się w Karlskronie 11 stycznia. Matką chrzestną została Ulrica Messing, wojewodzina regionu Blekinge. Uroczystość odbyła się w obecności właścicieli Stena Line – Dana Stena Olssona wraz z Małżonką Jenny. Dzięki wprowadzeniu nowej jednostki we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą pływały trzy statki.

Stena Ebba jest 240-metrowym promem klasy E-Flexer, czyli jednostką ro-pax nowej generacji. Jak przekonuje Stena Line, E-Flexery wyróżnia m.in. bardziej wydajny załadunek i rozładunek oraz większa energooszczędność. Mogą być one też przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG.

– Dodanie naszego nowego nowoczesnego promu „Stena Ebba” na południowym Bałtyku jest odpowiedzią Stena Line na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie klientów w obszarze gospodarczym, który wciąż się rozwija.  Obsługujemy tę trasę promową od ponad 25 lat, a dzięki nowym promom E-Flexer umożliwimy naszym partnerom rozszerzenie działalności, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując europejskie łańcuchy dostaw –  mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Dyrektor zarządzający Stena Line Polska Marek Kiersnowski podkreślił, że rok 2022 był dla Stena Line czasem wytężonej pracy. Wymieniając częściowo naszą flotę na linii Gdynia-Karlskrona na trzy statki, w tym dwa nowe E-Flexery, oferujemy dużo bardziej efektywny transport promowy, większą pojemność frachtową oraz optymalny rozkład wypłynięć – ocenił.

W czerwcu tego roku operacje zostały przeniesione do nowego Publicznego Terminala Promowego w Gdyni, a w pierwszych dniach września rozpoczął kursowanie pierwszy nowy E-Flexer na linii, Stena Estelle. Dzięki wprowadzeniu kolejnego E-Flexera, w roku 2023 roku we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą pływały trzy statki, w tym dwa 240-metrowe: Stena Estelle i Stena Ebba, oraz lubiany przez pasażerów statek Stena Spirit – przekazała.

Stena Estelle i Stena Ebba to zupełnie nowe, wprowadzone na linię zaraz po przybyciu ze stoczni, statki typu E-flexer o długości 240 m. Każdy z nich oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1,2 tys. pasażerów oraz pojemność ładunkową wynoszącą 3,6 tys. metrów. Nowe statki zapewnią zwiększenie przepustowości trasy Gdynia-Karlskrona, są też wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważone ekologicznie, m.in. dzięki korzystaniu z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin. Trzeci ze statków, Stena Spirit, jest znany pasażerom linii Gdynia-Karlskrona od ponad 10 lat. Może zabrać 1,2 tys. pasażerów, 480 samochodów osobowych lub 100 ciężarówek , podaje armator.

Czytaj także:

Stena Estelle, nowoczesny prom we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona

https://www.gdynia.pl/co-nowego,2774/nadaje-ci-imie-stena-ebba,570834

Pozostałe dwa statki, które są wykorzystywane na Bałtyku, w dalszym ciągu pozostaną w rodzinie Stena Line.

Stena Vision od wiosny 2023 będzie obsługiwał ważną, dynamicznie rozwijającą się trasę Cherbourg-Rosslare, która łączy kontynent europejski z Irlandią. Prom Stena Nordica pozostanie częścią floty Stena Line i będzie wykorzystywany w miarę potrzeb do wspierania europejskiej sieci połączeń Stena Line – wyjaśnia rzeczniczka Stena Line.

Warto dodać, że statek do wymogów bałtyckiej trasy, którą będzie obsługiwać, przystosowała Gdańska Stocznia “Remontowa” S.A.. Na statku w minionym miesiącu m.in. zamontowano oznakowanie układu komunikacyjnego oraz informacyjnego dla pasażerów i załogi, zgodnie ze standardami obowiązującymi na promach Stena Line. Stoczniowcy zainstalowali dodatkowy układ wentylacji silników głównych oraz dodatkowe osłony wałów, zmodyfikowali wentylację w kilku pomieszczeniach, wykonali także prace konserwacyjno-malarskie. Bardzo podobny zakres wykonano wcześniej na promie Stena Estelle.

Fotografie strona główna oraz poniższe : Paweł Budziński

Przemawia Ulrica Messing

Na zdj. Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge i matka chrzestna statku „Stena Ebba”

Nicklas Mårtensson i kpt. Adam Kędziora

Na zdj. (od lewej): Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line i kpt. Adam Kędziora

Fot. Sławomir Lewandowski:

na podstawie :

autor: Dariusz Sokolnik; AL / PortalMorski.pl,  fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

oraz gdynia.pl, fot. Paweł Budziński