Chińczycy mają pomysł na Saaba

Od dwóch lata szwedzka fabryka w Trollhättan nie wyprodukowała żadnego auta. Ale kultowa marka ma się odrodzić w Państwie Środka i jako „made by Sweden” podbić tamten rynek.

 

Koncern General Motors jest ostatnim właścicielelem szwedzkiego producenta aut. To przez niego zakłady w Trollhättan stoją, a firma od sześciu lat balansuje na granicy bankructwa. Ostatnią szansą dla Saaba są chińscy inwestorzy z National Electric Vehicle Sweden (NEVS), którzy przejęli aktywa firmy i autami „made by Sweden” chcą podbić chiński rynek.

Szwedzi od początku stawiali na nowinki technologiczne. Już pierwszy model, wyprodukowany w 1950 roku Saab 92, miał niezwykle rzadki wówczas napęd na przednie koła. Dwadzieścia osiem lat później jako pierwsze seryjne auta na świecie miały w silniku turbodoładowanie. W międzyczasie firma wymyśliła m.in. pasy bezpieczeństwa, podgrzewane fotele, ekologiczne trójdrożne katalizatory. W 1987 roku Saab otworzył nową fabrykę w Malmö, a sprzedaż samochodów przekroczyła 134 tysiące. Firma stała się globalna, ale w kolejnym roku nie udało się jej osiągnąć zakładanego celu sprzedażowego na poziomie 180 tysięcy aut. Branża motoryzacyjna bardzo mocno odczuła wówczas skutki wzrostu cen ropy spowodowane wojną iracko-irańską. W 1989 roku koncern zaliczył sporą jak na tamte czasy stratę 125 mln dolarów. Firmę przejął General Motors i zaczął się powolny koniec szwedzkiej legendy.

Ostatecznie firmę dobił ostatni kryzys finansowy. Najpierw upadł General Motors (2009 r.), a potem w jego ślady poszedł Saab (2011 r.). Zakłady w Trollhättan w 2012 roku przejął NEVS. Po próbie wznowienia produkcji starych Saabów Chińczycy zmienili strategię i zaczęli pracować nad elektryczną wersją samochodu. Taśma ma ruszyć w 2017 r., a auto ma być przeznaczone na rynek chiński, na którym będzie rywalizować z elektrycznymi samochodami Tesli, Nissana czy BMW. Partnerami NEVS zostały Bank of China, China Development Bank oraz miasto Tiencin, gdzie budowana jest montownia produkowanych w Szwecji aut. Koncern ma już pierwsze zamówienie na 250 tys. sztuk. Nabywcą jest leasingująca samochody chińska firma Panda Energy.

 

Źródło: Forbes

http://www.forbes.pl/chinczycy-nadaja-saabowi-nowy-kierunek-auta-pojada-na-prad,artykuly,206179,1,1.html

Archiwa