300 km na godzinę- plan nowych połączeń kolejowych w Szwecji

Cena planowana dla sieci kolejowej dużej prędkości w Szwecji wzrosła o około 90 mld SEK według raportu Szwedzkiej Administracji Transportu i gazety Dagens Nyheter.

Poprzedni rząd Szwecji otworzył projekt, natomiast obecny rząd ma za zadanie podjęcie decyzji gdzie mają powstać nowe trasy oraz w jaki sposób będą one finansowane. Jak na razie proponuje się połączenie trzech największych miast w Szwecji: Sztokholmu, Göteborga i Malmö, przez Jönköping.

Koszty wcześniej szacowane były na 170mld SEK, natomiast teraz mogą wynieść nawet 256mld SEK lub więcej. Minister Infrastruktury Anna Johansson powiedziała w piątek w rozmowie z dziennikarzami gazety Dagens Nyheter, że będzie potrzeba „pomysłowości” by sfinansować nowe linie, ponieważ żadna z alternatyw zaproponowanych do tej pory, jak wyższa opłata za przejazd, lub z prywatnego partnerstwa nie mogą rozwiązać całego problemu ekonomicznego.

Nowe linie kolei dużych prędkości mają podróżować z prędkością 320 km na godzinę. Przy takiej prędkości podróż między Sztokholmem a Göteborgiem potrwa dwie godziny, natomiast między Sztokholmem i Malmö zajmie 2,5 godziny. Decyzja rządu ma być wydana w 2018 a planowane ukończenie projektu to rok 2035.

Starszy Doradca i Pracownik Naukowy na Politechnice Królewskiej w Sztokholmie, Björn Hasselgren powiedział w rozmowie ze Szwedzkim Radio, że jest również wizja innego projektu kolei dużych prędkości, aby połączyć nimi Szwecję i Finlandię. Projekt ten przewiduje budowę tunelu między Norrtälje a Wyspami Alandzkimi. Podróż nim zajęłaby 15 minut przy prędkości podróży 300 km na godzinę.

Hasselgren powiedział, że nie jest to jeszcze pewne, ale, że zainteresowanie wyrażają sektory prywatne i rządowe w obu krajach.

 

sverigesradio.se

Archiwa