Drugi raz z rzędu Szwecja została uznana za europejskie centrum gier komputerowych, co oznacza, że właśnie tam istnieją najlepsze warunki do rozwoju gier – wskazuje badanie prowadzone przez Game Developer Conference.
Szwedzki region Dalarna, odwiedziło 22 utalentowanych twórców gier z całego świata, m.in. z USA, Indii i Australii, którzy za cel postawili sobie stworzenie 15 nowych gier w ciągu ośmiu tygodni. Dlaczego wybrali Szwecję? W rankingu, w którym ocenie poddane były wszystkie kraje Europy, skandynawskie państwo otrzymało najwyższe noty. Ponadto to tutaj powstał Minecraft, niezależna gra z otwartym światem, rozwijana przez Markusa Perssona i wydana przez jego firmę Mojang AB, która sprzedała się w ponad 17 milionach egzemplarzy.
Aktualnie szwedzka branża gier komputerowych jest jednym z najatrakcyjniejszych sektorów. Szwecja jest jednym z głównych eksporterów gier, a sprzedaż w ostatnim roku prawdopodobnie znowu sięgnie rekordowej wartości, tym razem będzie to suma sięgająca ponad 6 miliardów kron – podaje organizacja Dataspelsbranschen.
Jednym z powodów tak silnego rozwoju jest rosnące nastawienia na innowacyjność, szeroki dostęp do nowych technologii, wysoki technologiczny know-how, badania i edukacja w tym zakresie.
– Aby Szwecja zachowała pozycję lidera, należy więcej inwestować w kształcenie twórców gier – uważa projektant gier komputerowych Jonatan Crafoord. – Jednak realia mogą być inne za kilka lat. Jest jeszcze Polska, Słowacja. Te kraje też się rozwijają. – dodaje.
www.sverigesradio.se