Koncern Skangass otrzymał od szwedzkiego rządu zgodę na budowę nowego terminalu LNG, który stanie w Gävle nad Zatoką Botnicką. Firma z siedzibą w Norwegii stanie się także operatorem terminalu.
Nowy terminal będzie miał 30 tysięcy m3 objętości i możliwość do przyjmowania 500 tysięcy ton paliwa LNG rocznie. Jego budowa rozpocznie się prawdopodobnie wiosną 2015 r. Zgodnie z założeniami prace konstrukcyjne będą się odbywać we współpracy z portem Gävle.
Inwestycja zaplanowana w porcie Gävle stanowi kolejny etap w realizacji dalekosiężnych planów związanych z rozbudową infrastruktury LNG w Szwecji, gdzie podjęto już szereg działań, które wyróżniać mają podmioty opierające się na rozwiązaniach przyjaznych dla środowiska. Władze portu postanowiły, że od 2015 r. statki zasilane alternatywnym paliwem LNG będą korzystały z obniżonej taryfy opłat. Ich oszczędności w tym zakresie sięgnąć mogą nawet 30 procent.
Zgodnie z przewidywaniami analityków, rynek paliw LNG ma wzrosnąć w ciągu najbliższych 11 lat aż o 3700 procent. W tym samym czasie, wraz z pojawianiem się jednostek napędzanych tym rodzajem paliwa, przybywać ma instalacji przystosowanej do zaopatrywania statków w LNG. Ich budowa ma być częściowo finansowana dzięki środkom pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej. Odpowiednia infrastruktura ma się docelowo pojawić w 139 największych portach w Europie.
Stosowanie paliwa LNG zamiast konwencjonalnego oznacza olbrzymie korzyści dla środowiska. Wiąże się bowiem ze zmniejszeniem emisji siarki praktycznie do zera, tlenków azotu o 85-90 procent, a dwutlenku węgla o 25 procent.
Fot. www.infrastrukturnyheter.se
Źródło: www.gospodarkamorska.pl