Rok 2016 był rokiem, kiedy firmy wydały rekordowo dużo pieniędzy na reklamę w Szwecji. Pierwsze miejsce na liście najbardziej się reklamujących zajęła szwedzka sieć supermarketów ICA.
Według danych z Institutet för Reklam-och Mediestatistik (IRM), tj. Instytutu Statystyk Reklamowych i Medialnych, wydatki firm na reklamę w Szwecji wzrosły w 2016 o 6% wynosząc w sumie 34,9 miliardów koron szwedzkich (ok. 4 mld dolarów) i pobijając poprzedni rekord. Do wzrostu w znacznym stopniu przyczyniły się reklamy na social media oraz internetowe, a wydatki na tego typu reklamy wzrosły w zeszłym roku aż o 21%. Podsumowując, w Szwecji firmy wydały na reklamę tego typu średnio 45% swojego budżetu reklamowego.
Do wzrostu przyczynił się również rynek podczas drugiej połowy roku 2016, który był sprzyjający wydatkom na reklamy. Według IRM, wydatki te wzrosły w kwartale trzecim i czwartym o ponad 7%. Zwiększono wówczas inwestycję głównie w reklamy telewizyjne. Jedną z głównych firm ogłaszających się z dużym natężeniem w telewizji w ubiegłym roku było Procter & Gamble. Firma kosmetyczna zwiększyła swoje wydatki na reklamę w TV aż o 70% w porównaniu z rokiem 2015.
Procter & Gamble zajęła drugie miejsce na liście największych reklamodawców w Szwecji, zaraz po sieci ICA. Trzecie miejsce zajmuje Kooperativa Förbundet (KF), sieć spożywcza i największy konkurent ICA.
(eMarketer.com, PSIG)