W Gdańsku powstanie pierwszy na świecie duży statek napędzany metanolem

W gdańskiej stoczni ?Remontowa? powstanie pierwszy na świecie duży statek napędzany silnikami spalającymi metanol. Polska stocznia podjęła się zadania przebudowy mierzącego 240 metrów szwedzkiego promu pasażersko-samochodowego ?Stena Germanica?.

Prace mają trwać 6 tygodni. Do wnętrza promu zostaną wstawione nowe silniki produkcji fińskiej, pracujące na tym paliwie, a w razie potrzeby też na specjalnym morskim oleju napędowym.

Powodem przebudowy, która będzie kosztowała właściciela statku 22 mln euro, jest wprowadzenie od 1 stycznia 2015 roku tzw. dyrektywy siarkowej. Zakazuje ona używania na Bałtyku, Morzu Północnym i kanale La Manche dotychczasowych paliw, zawierających duże ilości związków siarki.

Mają je zastąpić droższe oleje bezsiarkowe. Większość armatorów chce stosować specjalne urządzenia zmniejszające emisję siarki w spalinach lub myśli o przejściu na płynny gaz LNG. Natomiast Stena ma wykorzystać dostępne w Szwecji tzw. paliwo alternatywne, czyli metanol.

Jeśli wspierany pieniędzmi Unii Europejskiej eksperyment ze ?Stena Germanica? się powiedzie, pozostałych 36 statków armatora też zostanie przebudowanych.

Stena Line utrzymuje połączenia promowe między Polską a Szwecją. Jej statki pływają na linii Gdynia-Karlskrona.

 

www.biztok.pl

Archiwa